De grootte van de binnenvaart als vervoerder van dagelijks duizenden tonnen goederen over het water is indrukwekkend. Dit geldt zowel voor droge bulk (zand, grind of granen), natte bulk, maar ook in het containervervoer. Inmiddels ligt het Nederlandse marktaandeel rond de 35%: dit betekent dat ruim 1 op de 3 containers over het water gaat. Deze modaliteit is vele malen goedkoper dan het vervoer over de weg, er zijn geen files en is ook veel minder milieubelastend. Per tonkilometer wordt minder brandstof verbruikt en hierdoor zijn er ook minder emissies zoals CO2. De scheepvaart over dit uitgestrekte Europese vaarwegennet (51.700 kilometer aan kanalen en rivieren) is vanuit het gezichtspunt van de veiligheid ook interessant. Dit komt door de uitgebreide verkeersregels op de scheepvaartroutes en in de havens. Door de strenge regulering zijn er relatief weinig ongevallen. STC Publishing heeft in haar fonds voor deze bijzondere bedrijfstak diverse uitgaven. Binnenvaartschippers, verladers en toeleveranciers kunnen hier terecht voor de gespecialiseerde wet- en regelgeving. Wat zijn de regels op de Westerschelde, IJmond of Europoort en wat zijn de afspraken over marifoongebruik? Ook vanwege de op- en overslag zijn er voor deze professionals boeken verkrijgbaar over havenlogistiek, containerhandling en breakbulk.

Binnenvaart Politiereglement
Wetgeving BPR, Inland Shipping
Geheel bijgewerkte BPR. Het BPR is geldig op alle binnenwateren in Nederland, met een aantal uitzonderingen, zoals de Rijn en de Westerschelde. Compleet met optische tekens en verkeerstekens in kleur.
Bekijken